onsdag 28. april 2010

To nye kordfløyelbukser

Ingen av gutta hadde svarte bukser, så da vi plutselig skulle i begravelse fant jeg frem litt kordfløyel jeg hadde liggendes og sydde i vei. Resultatet var to skjønne gutter i nye svarte kordfløyelsbukser, som det til og med gikk ann å stupe kråke i.

Det ble en bukse til lillebror og en til storebror. De er sydd etter samme mønster, men med litt forskjeller. Tror faktisk det er første gang jeg har sydd like ting til dem. Det var jo faktisk litt koselig. Kan hende jeg gjør det igjen en gang - selv om det å sy flere av samme ting ikke er helt min sterke side...

Det fine med disse buksene er at de er kun sydd av ting jeg hadde liggendes i hyllene mine. Greit å få brukt litt av stofflageret!

Stor bukse, str 110.
Denne ble sydd nesten helt etter mønsteret. Jeg droppet baklommer, da jeg ville ha den så "penbukse" som jeg kunne få den.

Det er første gang jeg har sydd bukse med to deler på bakstykket, og jeg likte resultatet. Det er også første gang jeg syr linning, men den syns ble litt for smal, men det er jo mønsterets feil og ikke helt min! Lagde også mine første beltehemper (veldig fornøyd med overlocken der gitt), som jeg alltid har vært skeptisk til. Den første var litt jobb, men de siste fire gikk som en lek. Syns virkelig det gjorde seg. Det er også første gang jeg prøver meg på gylflukking, men den lukkes med borrelås, ikke glidelås. Jeg hadde nemlig ikke glidelås i rett størrelse, og i tillegg er jo borrelås riktig så praktisk - så syns ikke det gjorde noe. Knappehullet kom litt langt opp på linningen, men det for bare være.

Buksa passet bra i vidde og lengde, men enten burde den vært litt smalere helt i livet, eller så burde det vært strikk i linningen. For sånn den er nå så må vi bruke belte på den.


Liten bukse, str 92
Denne er sydd lik som den andre, bare uten lommer både forran og bak. I tillegg brukte jeg ribb i livet istedet for linning. Syns det er så mye greiere på småttiser.

Denne ble faktisk for trang. Det vil si, guttepjokken fikk den på seg, men han ligna litt på 70-talls John Travolta. Er ikke lett når du ikke kan tisse i bleia fordi buksa da blir alt for trang og vil sprekke...

Derfor tok jeg saksa og klippet opp i sidene, og la på en remse med stoff på hver side. Jeg var litt glad for at jeg for en gangs skyld prøvde buksa på _før_ jeg satt på ribb.

Sydd av: Svart kordfløyel fra Stoff&Stil, knapp fra skuffen.
Mønster: Ottobre, 05/06 - nr19

2 kommentarer: