torsdag 29. april 2010

Svart ytterjakke til eldstegutt

Da gutta hadde fått seg svarte bukser bestemte jeg meg for å sy svart jakke til eldstemann - det er jo litt lite sjarmerendes med grønn jakke i begravelse.

Jeg lette derfor litt rundt i bladene mine, og fant ikke helt det jeg var ute etter. Jeg ville ha en foret jakke siden det fortsatt er kaldt ute, og han bare skulle ha skjorte på. Resultatet ble at jeg tok et jakkemønster og klippet ytterstoffet etter det, og foret med fleece. Det rare er at jeg klippet i str 110, og jeg la på mange cm ekstra i lengde - men den ble akkurat passe i lengden. Så lurer litt på om jeg gjorde noe feil noe sted. Det som er kjipt er at den dessverre ble for smal i ermene - litt sånn tvangstrøyetendenser. Er vel en konsekvens av at jeg foret den med fleece når det egentlig ikke var for i den.

Jaja, man lærer så lenge man lever. Uansett. Jeg likte godt at raglanermene var delt opp i tre biter som utgjør ermene. Syns det ble tøft. Har store planer om å prøve noe sånt igjen, men da blir det enten med annet mønster, eller så anna type stoff. Irriterer meg nemlig veldig at den ble så smal i ermene. Funderer litt på om jeg skal ta bort foringen og se om den passer bedre da, eller om jeg kanskje skal lage vest av den i stedet. Noen som har prøvd å lage vest med raglansermer?

Det var egentlig ribb både i ermkanten og i livet, men siden dette skulle være med penjakke, så ville jeg ikke ha det. Ikke hadde jeg ribb som passet til heller. Sydde derfor på en kant i stedet. Hvis dere ser på sømmen på denne så er den ikke helt hundre, men den andre ermet ble bra i allefall :)

Jakken fikk hvit glidelås siden det var alt jeg hadde da jeg sydde den, og ingen lommer da jeg hadde dårlig tid, hehe.

Sydd av: Svart bevernylon og polarfleece fra Stoff&Stil

3 kommentarer:

  1. Her er dame som kan håndtere symaskinen. Så synd at ermene ble for smale med alt det arbeidet du har lagt ned. Går ut fra at den ihvertfall kan brukes i begravelsen, før du forandrer på noe.

    Kan ikke bidra med noe når det gjelder prosjekt vest, men det skal bli spennende å følge med i hva som blir jakkens videre skjebne.

    klem

    SvarSlett
  2. Så synd at armene ble for trange, for jakken ble kjempefin! Har ikke noen gode råd ifh til vest med raglandarmer, men følger spent med videre=)

    SvarSlett
  3. Hei, hei, takk for besøk på bloggen min!
    Vanvittig mye arbeid med en sånn jakke!! Ikke rart jeg ikke kan sy, har ikke en sånn tålmodighet.
    Du lager utrolig flotte vesker. Skulle gjerne kjøpt den i tweed, men har akkurat fått en dame til å sy en veske til meg. Den ble litt dyr, så jeg må nok vente.

    Ha en fin, fin helg videre

    SvarSlett