søndag 22. mars 2009

Traktorbukse! *privat*

Dette var mitt første seriøse forsøk på å sy applikasjon, og det funka faktisk! Storebror fikk akkurat en fin tegnemaskin i bursdagsgave. Den har skisser av bilene fra Pixarfilmen "Cars", og så har maskina lyspærer som lyser opp disse tegningene slik at man kan legge ark over og tegne dem av, for så til slutt å fargelegge. Som skapt for Cars-applikasjoner. Traktoren var enkel, så jeg får se om jeg blir så tøff at jeg prøver meg på Lynet eller noe sånt neste gang.

Uansett. Jeg sydde først traktoren på en rest av en gammel duk for å se hvordan det ble, sydde på hjulet - brukte en pyntesøm for hjulakselen til fremhjulet og sydde på noen knapper til hjul. Sydde til slutt på eksosrør og la på noen sømmer på motorkassa. Gjorde alt dette uten noe lim/vlisofix, og det gikk helt greit, men eksosrøret forskjøv seg litt, og det samme gjorde hjulet - så kunne nok vært en fordel å ha limt litt. Det var så langt jeg kom på fredagen. Lørdagsmorgenen så fant storebror traktorapplikasjonen som da var ferdig og ble veldig begeistra, så da var det lite anna jeg kunne gjøre i går enn å begynne på en bukse til ham da han hadde lagt seg. Fikk klippa ferdig og montert traktoren på et jerseystoff jeg har kjøpt på Stoff&Stil- denne gangen med Vlisofix på applikasjonen. Alt i alt så ble jeg veldig fornøyd med resultatet.

Siden traktorene er ganske stor, så måtte jeg ha noe for å skape litt balanse på buksen, og resultatet ble en lomme (som er rett i sømmene selv om det ikke ser sånn ut her). Lommen er laget i samme dukstoff som bakstykket til traktoren. K'en kom på fordi lommen ble så kjedelig sammenlignet med traktoren der den lå. Men,enten kom lommen bittegranne høyt opp, eller så er traktoren litt for lavt. Uansett er det ikke helt omtimalt.

I kveld fikk jeg sydd linningen og satt strikk i både denog i bena. Har også fuskeoverlocka alle sømmene i buksa (har bare overlockfor, ikke overlockmaskin *sukk), og det ser virkelig mye bedre ut med overlock.

I form er buksa kliss lik den forrige jeg sydde, bortsett fra at denne har annen dekor samt to strikk i livet for stabilitetens skyld. Alt i alt artig å prøve en annen lommetype, samt applikasjon, og jeg ble fornøyd med sluttresultatet.

Actionbilde:

4 kommentarer:

  1. Herlig traktor bukse du har sydd:) Ha ei kreativ uke!

    SvarSlett
  2. Jeg syns den ble tøff:)

    SvarSlett
  3. Takk, takk! Ble fornøyd selv og - men det viktigste er jo at guttungen ble fornøyd og ville gå med den *glad*

    SvarSlett