tirsdag 12. mai 2009

Utmaning/Utfordring

For noen uker siden fikk jeg en artig utfordring fra Kaoz. Den lyder sånn:

"Du som blir utmanad skall (denna text får kopieras):Tipsa om ett sömnadstillbehör, t.ex. tyger, saxar, snedslå, symaskiner, knappar, trådar, pressarfötter osv.. Det kan vara något som är mycket prisvärt, bra kvalitet eller något hjälptillbehör som du tycker är väldigt bra samt varför. Man får också gärna berätta var man får tag på saken. Har du mer än en sak som du vill berätta om så går det givetvis bra.Sen kan ytterligare (om du vill) dela med dig ett tips när det gäller sömnad, ett praktiskt tips. Det behöver inte vara något avancerat (med massa bilder), bara ett litet tips.När du svarat på frågorna så skall du skicka vidare utmaningen till 4 stycken nya personer med sömnad som hobby. Du skall meddela personen att du utmanat denne samt länka till personens blogg."

1. Så, here we go. Noe nyttig, det var faktisk kjempeenkelt! Den duppeditten jeg liker best er en av sømlabbene til symaskina mi (Janome MC 5200); en applikasjonsfot. Den gjør det veldig enkelt å sy applikasjoner da det er lett å se mens jeg syr. Det eneste er at applikasjonen bør være limt fast med Vlisofix/limspray siden foten ikke holder stoffet sånn veldig godt på plass.

Venstre bilde viser min vanlige fot; A, det i midten viser vanlige applikasjonsfoten; F og det til høyre viser den finfine foten; F2 (selges på www.sysiden.no).



2. Tips.... Tja. Har vel en ting jeg gjør som er veldig greit. Mønstre jeg skal bruke ofte (typisk vesker) lager jeg mønsterbitene i kartongpapp. Gjør det enkelt å tegne opp rundt siden det holder seg mer i ro enn mat-/bakepapir.

Anna ting som jeg syns er lurt er isying av navnelapper. Når jeg skal sy på som dette og bruker F2-foten så syr jeg ene siden fast med en rettsøm først slik at lappen holder seg i ro. Så syr jeg applikasjonssøm på andre langsiden og kanten, drar ut rettsømmen og syr så lappen ferdig på plass.

3. Takk til Kaoz for utfordringa, klesrulltipset hennes er allerede innført her i heimen... :D Jeg utfordrer Skrekk&Gru, Marit, Hjertemothjerte og MaryLou *vinke*

3 kommentarer:

  1. Takk for fine tips =)
    Spørs om ikke jeg må gå til innkjøp av den foten;)

    SvarSlett
  2. Foten er genial - så glad for at den fulgte med maskina!

    SvarSlett
  3. Omsider har jeg svart på utfordringen din:)

    SvarSlett