torsdag 5. november 2009

Vesken "Smaragd"

Da jeg gikk gravid med minsten så drev storebroren min og håpte at jeg skulle gå over termin. Snilt, ikke sant? Årsaken er rimelig enkel - kjæresten hans har bursdag to dager etter terminen, og han er ikke supergod på å huske ting, så han syns det var praktisk om han fikk to bursdager på samme dag. Siden jeg er så snill, så gikk jeg gladelig et par dager på overtid - og minsten fikk samme bursdag som tante. Jeg velger å si at jeg var himla generøs - det var ikke tilfeldigheter i det hele tatt.

Uansett, oktober kom og det var på tide og ordne gave til svigerinna/tante. Hun er veldig glad i grønn, sånn type smaragdgrønn/flaskegrønn. Så jeg leta en stund rundt etter stoff jeg kunne sy veske av uten å finne noe. Det jeg fant var en nydelig duk/løper på en interiørbutikk, men den kosta 500,- bare den, og den var egentlig litt liten. Så den slo jeg fra meg. Så fant jeg til slutt dette stoffet på Stoff&Stil. Det er flaskegrønt forstoff. Bakdelen er at det er akkurat så tynt som man tror forstoff er. Altså sånt for som er inni skjørt og kjoler. Tynt. Så her måtte jeg padde det opp. Først prøvde jeg å lime det til plattevatt med spraylimet mitt, men da viste limet igjennom på stoffet *sukk* Så det jeg endte opp med å gjøre, det var å stryke på strykelerret for å få det bittegranne tykkere, og så spraylimte jeg plattevatt fast, og siden jeg da hadde strykelerret på stoffet så var ikke limet lengre synlig igjennom. Jeg brukte tre lag med plattevatt som jeg limte sammen og strøk for å få det stivt. Funket som fjell, og sluttresultatet er en veske som nesten står av seg selv.

Også var det det da. Står. Dette forstoffet er jo ikke det mest slitesterke, så jeg lurte litt på hva jeg skulle gjøre med bunnen. Jeg var litt redd for at det fort skulle slites der. Først tenkte jeg på å sy vesken i to stoff hvor det ene var mer slitesterkt og dekket bunnen og nederste kanten. Men det ble ikke pent oppi hodet mitt siden jeg ville ha hovedfokuset på det grønne stoffet. Så så jeg plutselig en veske hvor bare bunnen var anna stoff, og da falt det på plass. Siden jeg allerede visste at jeg ville ha kordhanker og applikasjon, så fikk den kordbunn også. Jeg syns det funket fint.

Foret i vesken er et gammelt skjørt som er ca. 15 år gammelt, og det fikk en praktisk lomme med glidelås. Mitt andre glidelåsforsøk, og jeg ble veldig fornøyd! Jeg har sett slike lommer som dette rundt på nett, så måtte jo teste hvordan det ble, og jeg ble veldig fornøyd. Kunne kanskje stabilistert også dette stoffet bittegranne, men jaja, det funker. Lommen er et rektangel som er sydd sammen av to stykker hvor en av dem har glidelås. Denne er så sydd på i sidene og bunnen, og jeg satt en trykknapp øverst. Så resultatet er to lommer i en. Kjekt!

Vesken måtte jo pyntes litt, for helt grønn veske blir for kjipt. Den fikk derfor en blomstapplikasjon. Knappen i midten er ny, for jeg var sannelig tom for store grønne knapper. Sløyfen ser gul ut her, men er egentlig mer olivengrønn.

Og dette var da det som ble bursdagsgaven til svigerinna/tante. Og heldigvis, hun sa iallefall at hun likte det, så vi satser på at hun mente det også!

Mønsteret er nytt, eget og klippet litt på slump. Prøver dog å holde veskene mine litt i samme stilen med buen mellom hankene, så denne fikk også det.

Både det grønne forstoffet og den svarte kordfløyelen er fra Stoff&Stil. Knappen er fra Jens Hoff.

5 kommentarer:

  1. Kjempeflott veske, med mange detaljer!! Stilig fasong, og så likte jeg veldig godt den "to lommer i ett ideèn"! Den låner jeg kanskje om det er greit;)

    SvarSlett
  2. Takk, takk, og bare lån i vei! Jeg har jo lånt selv :D

    SvarSlett
  3. For en flott veske du har laget med masse tenking og omhu. Heldige svigerinnen din som får denne:)

    SvarSlett
  4. Hei :-)

    takk for hyggelig kommentar! Ser du er en aldri så liten kløpper til å sy selv..hehe. Kjempemasse fint!

    SvarSlett