tirsdag 10. november 2009

Fleecegenser med glidelås

Dette er den tingen jeg har laget som jeg er mest stolt av - så langt. Passformen ble kjempebra både på kroppen og i halsen, og det at jeg kan lage noe selv som ser like bra eller bedre ut enn det som finnes i butikkene er ganske kult. At ingen har lik er jo også kjempekult, men at jeg får ting til sånn som jeg vil er ubeskrivelig tilfredsstillende.

En annen detalj er at jeg har en genser jeg holder på å strikke til min eldste, og den startet jeg på for... kremt... halvannet år siden. Tar den frem nå og da. Denne var ferdig etter tre timers jobbing. Jeg elsker å sy!

Uansett, det var lovprisingen av meg selv! Jeg har sydd en fleecegenser før, men den er rimelig vid i halsen siden jeg ikke satt glidelås i. Jeg hadde derfor planer om å lage flere fleecegensere, men nå med glidelås i halsen. Men, måtte jo lære meg å sy i glidelås først. Dette er tredje gang jeg syr i glidelås og det går faktisk helt fint. Det kule er at halsen akkurat ble passe høy, og jeg tenkte ikke en gang på det da jeg sydde. Så det først etterpå da jeg tok den på eldstemann. Jeg pynta genseren med noen stikninger rundt ermene og rundt glidelåsen. Syns det fikk den til å se mer "ordentlig" ut.

Mannen sa det best, jeg husker ikke ordrett hva det var han sa, men det var noe i retning at det var kult at jeg kunne sy ordentlige ting også, og ikke bare hippie-ting. Jeg antar han sikter til denne kule buksa! Nesevise Mannen :)

Uansett (igjen - I digress a bit...). Mønsteret er det samme som pingvingenseren og forrige fleecegenser, men la på litt mer vidde i ermene, hals og belegg. Belegget i halsen var for å beskytte huden mot glidelåsen. Første gang jeg syr belegg i noe, så blir enklere neste gang det også gitt. Gjorde det enkelt og hadde hals og belegg i ett stykke. Tok bare et stort rektangel, bretta en bit som ble hals og sydde fast på halsrundingen, flappen som hang ned ble så brukt til belegget. Når glidelåsen var sydd helt fast klippet jeg bort de delene av belegget som stakk nedenfor halsen og utenfor glidelåsen på innsiden. Får se om jeg lager en bildeserie på nestegenser for å vise hvordan jeg gjorde det :) Kanskje også neste fleecegenser får et lite lag som ligger bak glidelåsen for å beskytte glidelåsen helt mot sart barnehud.

Mønster: Modifisert fra AoH, nr 4, april 2009
Størrelse: Ca 4 år
Sydd av: Polarfleece og glidelås fra Stoff&Stil, strykemerke fra H&M

4 kommentarer:

  1. Knalltøff genser!! Og kjempefin passform =)

    SvarSlett
  2. Hei :)
    Har vært litt inne på bloggen din og tittet med jevne mellomrom og du lager mye fint. Genseren din ble kjempefin og jeg kjenner meg igjen i at det føles tilfredstillende å få til ting man er usikker på i første omgang.

    SvarSlett
  3. tröjan kommer att bli mycket populär gissar jag!
    3 timmar, det var snabbt! skulle jag aldrig få ihop en tröja på:-(
    /rino

    SvarSlett